FOREU1:n ja FOREU2:n yhteinen lausunto Ukrainan tukemisesta

Me, 41 Eurooppa-yliopistoallianssia, jotka edustamme yhteensä 300 eurooppalaista korkeakoulua, seisomme yhdessä ja osoitamme solidaarisuutta Ukrainan kansalle Venäjän hallituksen hyökkäyksen jälkeen. Tuomitsemme jyrkästi myös Harkovan yliopiston pommituksen. Allianssimme ovat rakentuneet yhteiselle visiolle vieraanvaraisesta ja rauhanomaisesta Euroopasta. Kehotammekin kaikkia asianosaisia palauttamaan rauhan, demokratian ja ihmisoikeuksien kunnioittamisen Ukrainaan.

Monilla alliansseilla on Ukrainan lähialueella sijaitsevia kumppaneita. He ovat jo alkaneet vastaanottaa sotaa pakenevia ukrainalaisia, mukaanlukien ukrainalaisen akateemisen yhteisön jäseniä. Yhteisvastuun nimissä muiden allianssien kumppanit ovat alkaneet rakentaa toimintamalleja tukeakseen heitä (varainkeruu, perustarvikkeiden toimittaminen, stipendien jako jne)

Ihmisarvon, vapauden, demokratian, tasa-arvon, oikeusvaltioperiaatteen eurooppalaisten arvojen mukaisesti Euroopa-yliopistoallianssit pysyvät avoimina kaikille opiskelijoille ja akateemisen yhteisön jäsenille. Tukemme on taattu kaikille heille, joita tämä traaginen tilanne koskee.

european universities

Ulysseus

Ulysseus on yksi niistä 41 Eurooppa-yliopistoallianssista, jotka Euroopan komissio on valinnut tulevaisuuden yliopistoiksi. Sevillan yliopisto yhdessä viiden muun eurooppalaisen yliopiston kanssa (Genovan yliopisto, Italia; Université Côte d’Azur, Ranska; Košicen teknillinen yliopisto, Slovakia; MCI | The Entrepreneurial School®, Itävalta; ja Haaga-Helian ammattikorkeakoulu, Suomi) johtama hanke antaa opiskelijoille, tutkijoille ja korkeakoulututkinnon suorittaneille mahdollisuuden liikkua vapaasti yliopistojen välillä, suorittaa harjoittelujaksoja yrityksissä ja käynnistää vaikuttavia tutkimushankkeita